12 mars 2011

Death by...

Death by X innebär att man första minuten gör en repetition av en övning, nästa minut gör man 2st, 3dje minuten gör man 3st osv, tills man helt enkelt inte klarar att genomföra sina övningar innan minuten är slut.

Igår gjorde jag Death By push ups, jag gjorde mina armhävningar på knä men jag gick hela vägen ner med bröstkorgen i golvet och hela vägen upp till raka armar i varje repetition. 15 minuter orkade jag, den sextonde minuten bidde det bara 12 armhävningar och därmed var passet slut. totalt 132 armhävningar och det känns i bröstmusklerna idag!! Och mina knän!?! De är mycket rödare i verkligheten än på bilden och på det vänstra har jag ett ordentligt skrubbsår... Måste träna upp styrkan så jag kan göra riktigt armhävningar istället och spara mina stackars knöliga knän från skrubbsår och sveda ;)


Idag strålar solen och jag längtar efter dagens löptur, men först lunch; Thaiinspirerad kycklingsoppa:
Liten kycklingbröstfilé eller andra kycklingdelar (gott att byta mot valfri fast vit fisk)
1/2 het chilifrukt, med kärnor o allt
1/2 stång citrongräs, finhackad eller bara lätt krossad beroende på om du vill kunna plocka ur den eller inte
1-2 limeblad
1/2 liten fänkål
nån centimeter finhackat färsk ingefära (eller torkad)
En vitlöksklyfta, pressad eller finhackad eller skivad
några shitakesvampar
lite grädde (eller kokosmjölk)
ett par deceliter vatten
Färsk hackad koriander
Stek kycklingen i botten av kastrullen, släng i resten efterhand som du hackat färdigt avsluta med vatten så att det täcker och låt koka upp. Jag slängde i hälften av koriandern före uppkoket och resten precis före servering. Yummie!
Alla ingredienser är utbytbara efter vad man råkar ha hemma, men thaikänslan för mig ligger i lime/citrongräset, ingefäran och chilin...

7 kommentarer:

Karin sa...

Death by X lät ju kul! Måste testas.

Minellie sa...

Kul, skitjobbigt och funkar på allt:
push ups
pull ups
sit ups
knäböj
marklyft
10m sprint
KB-swings
Doubble unders
Box jumps
You name it!

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Gott jobbat. Kan det möjligens funkgera med death by chocolate också? ;-)

Själv ligger jag i sängen och ska läsa bok, Övertalning av Jane Austen, som har lästs många, många gånger...
Vilar upp mig lite efter dagens pilatespass och turen till Ikea. Svårt att säga vilket som tog mest på krafterna. Glömde liksom bort att det är lönehelg för offentliganställda i Norge denna helg. Ikea på en lönehelg...jäkligt dumt faktiskt.

Kram Kram!

Minellie sa...

Känns som IKEA är lite onödigt att besöka just en lönehleg när man har andra alternativ ;)

Hittade ni nåt kul då?

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Nix. Vi åkte för att kolla på soffa, då vår egen börjar bli sliten. Men vi hittade ingen som är lika skön! Så nu lutar det åt att beställa nytt överdrag istället och hoppas på att soffan håller ett tag till. :-)

Minellie sa...

Eketorpsoffan? Å det finns en tjej som syr överdrad till den i alla möljiga tyger, man behöver alltså inte välja från IKEA. Kan kolla med Syrran vad hon hette omdu vill =)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Nix, det är inte en Ektorpsoffa vi har. Fåtöljen och fotpallen är Ektorp. Soffan vi har är en som utgått ur Ikeas sortiment, men Bemz (www.bemz.com) syr överdrag till den, är det dem du tänker på eller nån annan? Hur som helst kostar ett överdrag nästan lika mycket som en ny Ektoprsoffa... Känns ju lite dumt, men samtidigt gillar vi ju vår soffa väldigt.

Ja, ja. Vi får se hur det blir. Hur går det förresten med semesterplaneringen?

KRAM!