26 oktober 2011

Middag

Beach 2018 är fortfarande i sikte, men med lite ökat fokus på Beach 2012 ;)
En av mina kollegor och jag har börjat skriva gemensam matplanering för middagarna och det känns som en bra start, men som vanligt är jag duktig på planering och sämre på genomförande när det gäller mitt privata liv. Fattar inte att det ska va så svårt, jag är ju superduktig på det i jobbet!!! Well well, för att få lite ordning och se till att jag faktiskt följer min planering så får bloggen börja leva igen, nu när jag har något att blogga om!

Idag blev det dock rester ur kylen. Inte rester som uppvärmd färdiglagad mat sedan tidigare utan Indisk-inspirerad gryta med det jag hittade i skåpen.
Jag insåg att jag hade en del grönsaker som började se lite ledsna ut:

Paprika (en hel lätt skrynklig gul och en halv röd med torra kanter)
4 stjälkar (mycket blek) stjälkselleri
1 gul lök
en stump purjolök
1/2 zuccini
1 stor vitlöksklyfta som nästan börjat gro
en bit ingefära som torkat i snittytorna men såg fräsch ut när jag skar bort lite
några sockerärtor
en halv kruka ledsen koriander
röd currypasta (stor burk inhandlad på senaste besöket hos butiken på Torggatan som jag aldrig lär mig vad den heter)

Sambon hade hittat grytbitar av fläsk på lilla butiken för en billig penning och i skafferiet hittade jag kokosmjölk, Garam masala och torkade chilifrukter. I frysen finns det alltid limeblad.

Lite olja, crurrypasta, chili, vitlök, ingefära och lök i het stekpanna, fräs
Släng i köttet och stek färdigt
Släng i alla grönsaker (utom sockerärtorna)
Stek en stund och häll sen över kokosmjölken och lägg i ett par limeblad
smaksätt med garam masala om det behövs mer smak
koka länge, typ 1 timme, släng i sockerärtorna och hackad koriander nån gång sista minutrarna

servera med färska grönsaker och ris... nom nom nom

Inga kommentarer: