11 juni 2010

Nu tror ni säkert...

.. att jag helt glömt bort er och slutat blogga?

Så är dock inte fallet, jag har bara haft så mycket annat för mig, i den riktiga världen långt bort från datorer och internet. En ganska trevlig värld som jag gärna besöker ;)

Sen sist har jag;
  • Varit på IKEA och handlat garderober till stugan
  • Spenderat en solig helg i stugan med att passa ihop garderobsstommar med en sned vägg
  • kört 5 pass Crossfit
  • Varit på personalfest på m/s Wasa Lejon och ätit mer räkor än någonsin
  • haft en usel måndagkväll med både migrän och mensverk, åt massor med för mycket godis
  • åkt på solig härlig Ålandskryssning med älsklingen
  • firat Emmas student med mat & tårta
  • bakad "enkla slatt-baguetter"
  • matat upp surisen för nytt brödbak i morgon

Dagens Crossfitpass bestod i 3 rundor på tid av 15marklyft + 15 burpees. Jag, elelr framförallt mina lår uppskattade mitt val att inte köra mer än 12kg på skivstången i marklyften. De första 5 var nästan för lätta, men de sista 5 i varje varv var det defenitivt inte ;) Burpees är ju egentligen armhävning följt av upphopp, men eftersom jag fortfarande inte klarar riktiga armhävningar gjorde jag mina mot en ribbstol (typ 5:e "steget" nerifrån) samt började och avslutade varje upphopp med handisättning i golvet... Tiden då? 9min, 12 sek och det är jag väl ganska nöjd med om jag får säga det själv!

Uppvärmning blev raskt promenad följt av 1km löpning i för mig ganska högt tempo (10km/h) och drygt 1 km rodd (5min).

Enkla slatt-baguetter;

Kvällen;

  • lite jäst (3-10g)
  • 2 delar mjöl
  • 1 del vatten
  • salt efter smak

Om man utgår från vetemjöl så blir detta recept lagom med 4 dl vatten & 8 dl mjöl. Andelarna får anpassas lite efter mjölsort och ev andra tillsatser. Att jag kallar det slattbaguetter är mest för att det är dessa jag bakar om jag har lite kvar i nån eller flera mjölpåsar och då blandar jag hej vilt för att allt ska gå åt. Funkar utmärkt att slänga i lite psylliumfrön, kruskakli eller linfrön också. Degen ska vara lös, riktigt lös men inte lika lös som en smet om ni fatar vad jag menar ;)

Blanda ihop det hjälpligt i en rymlig bunde och ställ in i kylen över natten (täck över med plast eller lock)

Eftermiddagen efter (eller tidig morgon om man låtid bunken stå framme, det är lagom precis när det hela är påväg att säcka ihop igen efter uppjäsningen); Slå igång ugnen på så varmt som möjligt och ställ in en plåt (min ugn går till typ 280grader)

  • Häll ut degen på väl mjölat bord
  • dela i lagom bitar (ca 3-4 om du vill göra baguetter och degen är på 8dl mjöl)
  • dra lite försiktigt, i degen och vik
  • ta tag i ändarna, dra och vrid ett par varv för att få lite rustik baguettform
  • (det går föstås att göra större bröd istället, ett eller två. dra lite i degen, vik nån gång och forma till som du vill ha det)
  • lägg på bakplåtspapper, har du varit försiktig i formandet behöver de knappt jäsa mer...

När ugnen är varm tar du ut den varma plåten och drar över bröden på den ställ in i ugnen (man kan också slänga in lite vatten i ugnen för att få ånga så spricker de inte lika mycket och ska få bättre yta) och grädda tills de ser ut som du vill ha dem =) Mina får stå inne ungefär 20 minuter.

Ät med valfritt pålägg eller bara lite smör, doppa i soppa eller bryt och "slicka" tallriken med dem!

Inga kommentarer: