04 december 2009

Solroskakor

Eller Sega solrossnittar som de heter i "Två systras söta" där jag stulit bland annat detta recept! Älskar den kakboken och alla hemmakakbagare borde ha en!

I detta recept har jag inte gjort några egentliga ändringar, jag gör dock smalare längder än vad jag tror är meningen och får därigenom tunnare kakor... och fler än de 15 receptet anger (jag får minst det dubbla)

  • Sätt ugnen på 175g C
  • Rör med 2,5dl socker poröst tillsammans med 200g rumsvarmt smör eller margarin.
  • Tillsätt 4msk sirap och rör om
  • Blanda 2,5 dl vetemjöl med 1tsk bakpulver, 2 dl grahamsmjöl. 2 msk vaniljsocker (jag använder en knapp tsk äkta ekologiskt vaniljpulver istället) och 1,5 dl solrosfrön
  • Rör ner de torra ingredienserna med socker/smörsmeten till en smidig deg
  • Rulla ut degen i längder på ett mjölat bord, lägg längderna på en plåt (smord eller på bakplåtspapper), platta till något och strö över/tryck fast extra solrosfrön
  • Gräda i ca 15 min. låt svalna något och skär sedan längderna på diagonalen.
  • Låt svalna helt på galler --> ÄT!!! eller bjud bort och njut av allt beröm!

2 kommentarer:

Martina sa...

Spelar det nån roll om det är ljus eller mörk sirap tror du?

Minellie sa...

Nej, jag brukar ta det jag har hemma... men om jag kan välja blir det ljus =)