11 september 2010

Höst??

Helg mitt i veckan är härligt, speciellt när det är strålande väder, sommarvarmt och mycket svamp i skogen. I Onsdags tog jag och mamma en tur till Stenkulla, Torpet där hennes mor, min mormor växte upp. Senast någon bodde här var tidigt 50-tal och idag finns bara torpgrunden kvar. Mitt bland stenbumlingarna satte vi oss och åt lunch och fantiserade om hur det sett ut för länge sen. Den siste brukaren av torpet, Bernhard Karlsson var mammas morfar. Jag minns hans skratt, hans gigantiska händer och att han alltid städade skrivbordet innan han högtidligt svarade i telefonen... Han blev över 90år gammal!

Torsdagen tog jag en tur med båten och letade upp några andra svampställen närmare stugan. Övrig tid av "helgen" rensade och stekte jag svamp!

3 kommentarer:

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Herregud vad mycket svamp du hittar! Och dessutom får äta själv. :-)

KRAM!

Minellie sa...

JEpp, härligt att gå i skogen, kul att plocka, underbart gott att äta... aptråkigt att rensa och steka/frysa eller torka ;)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Man får ta det lite aptråkiga med tålamod. Bara turen i skogen måste väl vara värt det!

Tygerna på stolen är faktiskt inköpta samtidigt, därav den väldigt bra matchningen. Vi tog en sväng förbi Barkarby Outlet, där Linum har butik, när vi åkte ner till Arlanda igen efter Jespers och Fridas bröllop. Och när jag packade upp väskan hamnade tygerna där på stolen. Perfekta för fotografering. :-)

KRAMELIKRAM!